Papír szabványméretek
A papír méretét mm-ben adják meg, szélesség x magasság formában.
Papírok
A leggyakrabban alkalmazott papírfajták, és jellemzőik:
Ofszetnyomó papír: famentes és fatartalmú változatai 65-120 g/m2 súlyban kerülnek forgalomba. Felületük gépsima vagy gyengén simított.
Pár termék, amelyet jellemzően ofszet papírra nyomnak:
Kromo- és műnyomópapír: a sűrűrácsos többszínnyomáshoz tökéletesen sima, fehér papírfelületre van szükség. A műnyomópapírnak mindkét oldala simított fényes vagy matt felületű. A kromopapírnak csak az egyik oldalára nyomtatnak, ezért egyoldalasan mázolják finom krétaanyaggal. A kész papír 75-180 g/m2 súlyú.
Pár termék, amelyet jellemzően műnyomó papírra nyomnak:
Szórólap
|
90, 115, vagy 135 gr műnyomó papír
|
Plakát
|
135 gr műnyomó papír
|
Prospektus
|
borító 200/250 gr, belív 135/150 gr mny papír
|
Kartonok: a 180/200 g/m2 -nél nehezebb papírokat kartonnak nevezzük. Többnyire ugyanolyan tulajdonságúak, mint a vékonyabb papírok, csupán grammsúlyuk nagyobb. Ennek megfelelően a nyomdatechnikában, mint ofszet-, műnyomó, fedél stb. kartonok kerülnek felhasználásra.
Pár termék, amelyet jellemzően kartonra nyomnak:
Lemezek: elsősorban könyvkötés és dobozgyártás anyaga. Több rétegű, 70 x 100 cm ívek 25 kg-os egységsúlyú csomagokban árulják. Az egy csomagban található ívek száma a grammsúly megnevezését helyettesíti.
Papírtáska
A papírtáska akár a leghatékonyabb reklámhordozóvá is válhat, hiszen közvetlenül a cég vásárlóinak, partnerek kezébe adható a vállalat reklámja. A névjegykártyához, céges levélpapírhoz, borítékhoz, jegyzettömböz, vagy post-it-hez hasonlóan költséghatékony megoldás, attól függően, hogy milyen fajtát, és hány darabot, milyen grafikával képzel el. Három fő fajtája a szalagfüles, a sodrottfüles és a zsinórfüles papírtáska.
Paralel hajtás
A papíríven két párhuzamosan elvégzett hajtás, mely lehet göngyölt (egymásba hajtogatott) vagy harmonika (leporelló).
Páratlan oldal
Páratlan számozású, a nyitott termékben jobbra elhelyezkedő oldal.
Párnázás
Kötészeti eljárás, reprezentatív kiadványok (elsosorban agendák) tábláinál használatos.
Páros oldal
Páros számozású, a nyitott termékben balra elhelyezkedő oldal.
Passzer
A raszterpontok illeszkedése a nyomaton.
Passzerhiba
Nyomaton észlelhető hiba, amikor a 4 alapszín nem fedi le teljesen egymást.
Perszonalizálás
Az egyes kiadványok névvel, sorszámmal, vonalkóddal vagy bármilyen más jellel történő egyedivé tétele példányonként; pl. egy DM levél esetén saját nevét olvashatja a megszólításban az ügyfél, vagy kaparós sorjegy esetén egyedi kódok alkalmazása. A perszonalizált nyomat digitális nyomtatás esetén készülhet egy menetben, azaz magával a grafikával együtt nyomtatódik az egyedi megkülönböztető jelzés. Jellemzőbb azonban, hogy az offset technológiával nagy példányszámban gazdaságosan előállított nyomatokat utólag, nagyteljesítményű digitális nyomdagépekkel perszonalizálják. Egyes fejlett perszonalizáló szoftverek magába a kiadványszerkesztő programba épülnek, lehetővé téve hogy akár szöveges vagy képi elemek cserélődjenek, a kiadvány különböző célcsoportjainak egyedi, hatékonyabb megszólítása érdekében.
PDF formátum
Nagyobb terjedelmű szöveges anyagok leggyakrabban használt tömörített file-formátuma. Alkalmazásával eredeti méretében és minőségében tekinthető meg egy anyag. Nyomdakész, kompozit CMYK színbontásban PDF anyagként leadott névjegykártya, szórólap, mappa, prospektus, plakát, stb. grafika terve a leghasználhatóbb a nyomdai előkészítési és gyártási fázisokhoz.
Példányszám
Perforálás
A papír előírt helyén szaggatott késsel való beütése a le-, ki- vagy széttéphetőségének elősegítésére.
Adott irányban történő sorozatos átlyukasztás (hajtogatás közbeni perforálás, tömbök perforálása), sorlyukasztás. Számla, megrendelés- vagy sorszámtömb, jegyzettömb, kupon, bérletek használata során szükség van arra, hogy a papír egy része könnyen leszakíthatóvá váljék. Ezt szolgálja a sorlyukasztás.
Plakát
A plakát viszonyag tág termékpalettát jelöl, jellemzően nagyméretű nyomtatott hirdetési formák és termékek széles skáláját jelenti (például: óriásplakát, citylight plakát, poszter, stb.). A plakát mérete, anyaga sokféle lehet, attól függően milyen felületre, bel- vagy kültérre, rövid- vagy hosszútávra kitéve szeretné a megrendelő.
Plakátot egészen kis darabszámtól (akár 1 darabtól) a több száz vagy ezer darabig igényelhet. Előbbi esetben digitális nyomással, utóbbi esetben ofszet nyomással érdemes legyártani.
Sok vállalkozás számára nem számít alapvető marekting- és reklámeszköznek, úgy mint például a céges levélpapír, mappa, jegyzettömb, prospektus, vagy névjegykártya, inkább egy adott esemény vagy rendezvény népszerűsítésére és reklámozására szolgál, amit több más nyomdai vagy nem nyomdai eszköz/termék segítségével megtámogatható (például reklámajándék, egyedi CD/DVD + tok, hűtőmágnes, molino vagy egyéb reklámponyva, kaparós sorsjegy, kupon, vagy nagyobb szabású eseménynél kiállítási- és standdekoráció).
Plasztik kártya
A plasztik kártya egyedülállóan exkluzív módon képviseli az adott céget, vállalatot. Széleskörű felhasználhatósága, praktikus kezelhetősége és időtállósága teszi a plasztik kártyát egyre népszerűbbé.
Számos cég használ plasztik kártyát névjegykártyaként, ezzel is jelezve a cég igényességét.
Méretéből és anyagából adódóan a plasztik kártya könnyen kezelhető, tartós, akár extrém körülmények között is használható: vízben nem ázik le a nyomat, nem szakad, nem törik, nem gyűrődik. A laminálásnak köszönhetően nem karcolódik, nem kopik. A plasztik kártya felülete darabszámtól függően, digitális-, vagy ofszet nyomással nyomható.
Prospektus
Annak ellenére, hogy a 21. század inkább az internet és az online marketing és kommunikáció irányába tolódik el, a céges megjelenéshez még mindig fontos egy jól megtervezett és igényesen kivitelezett prospektus. Bármilyen formában és darabszámban elkészíthető.
Egy jól megtervezett és kivitelezett prospektus jól mutat egyéb céges nyomdai anyagok - névjegykártyaként használt plasztik kártya, jegyzettömb, fóliázott papírtáska - kísérőjeként, egy rendezvény vagy prezentáció alkalmával egy hasonlóan igényesen megvalósított mappában vagy dossziéban, így egy jól felépített céges megjelenést közvetít a vásárló, vevő, vagy üzleti partner felé.
|